Overvejer du at investere i privatundervisning, så kan du bruge tjeklisten, når du skal vurdere, hvilket tilbud, der passer bedst til dit barns behov og dine forventninger. Udbydere af privatundervisning er forskellige, og det kan være en god ide at skaffe sig den rigtige information om hjælpen, inden du investerer i hjælp.
Følger du trinnene nedenfor, er du i stand til at træffe din beslutning på et solidt og informeret grundlag.
Forstå dit barns behov
Hvad er det grundlæggende behov hos dit barn, og hvad oplever du som det vigtigste at få hjælp til lige nu.
Har barnet læse- og stavebesvær, der minder om ordblindhed, eller er barnet ordblind, så vil nedenstående tjekliste-punkter kunne hjælpe dig med at vurdere de tilbud, du kan vælge imellem.
Har barnet ikke grundlæggende vanskeligheder med skriftsproget, men mere brug for ekstra støtte til motivation og engagere sig i lektier og fag, så er lektiehjælp et godt alternativ. Ofte er underviseren en ældre mentor eller en studerende, der kan hjælpe med en bedre forståelse af faget.
Find kvalificerede undervisere
Søg efter undervisere, der har specialiseret sig i ordblindhed, hvis du har mistanke om dysleksi, eller hvis barnet allerede er testet.
Spørg ind til underviserens uddannelsesmæssig baggrund og erfaring med at undervise ordblinde børn. At være ordblindeunderviser er ikke en beskyttet titel, og derfor kan det være en god ide at researche på, om underviseren har uddannelse, der kvalificerer tilstrækkeligt. I Danmark har vi læsevejledere og ordblindelærere, der har uddannelsesmæssige kompetencer til undervisning af børn med ordblindhed.
Det er desuden værdifuldt, hvis underviseren har flere års erfaring med ordblindeundervisning, har det som fast beskæftigelse og kender til grundskolen og barnets virkelighed.
Logopæder behandler talevanskeligheder og andre problemstillinger relateret til sproglig udvikling og kan også tilbyde hjælp til læsevanskeligheder.
Vær særligt opmærksom på, at der findes udbydere af læseundervisning, der har certificeringer i bestemte undervisningsmaterialer eller metoder, men som ikke har professionel viden om sproglig udvikling og en didaktisk eller pædagogisk/psykologisk uddannelsesbaggrund.
Bed om referencer
Det er i orden at bede om referencer. Spørg efter muligheden for at tage kontakt til en tidligere kunde.
At kontakte en tidligere kunde kan være med til at kvalificere din beslutning. Det kan være en god måde at få et ærligt indtryk af fx undervisningens effektivitet, hvad du får for din investering, få kendskab til underviserens tilgang og personlighed, eller spørge ind til det, du har brug for, så du får en god fornemmelse af, om vedkommende vil matche dit barn og din familie.
Vurder investeringen
Privatundervisning kan være en stor investering. Det er afgørende vigtigt, at det føles godt og svare til det, du forventer at få ud af den. Dit barn skal mærke, at du har taget en god og rigtig beslutning.
Undersøg, hvad du skal betale for:
- Hvordan fungerer betalingen – pr. gang, månedligt eller som klippekort?
- Hvad er inkluderet, og hvad er ikke – kommer der fx ekstraomkostninger til materialer eller forberedelse?
- Er der fleksibel mødetid eller er der faste tider, som du skal passe?
- Får du noget med i prisen det ene sted, som du ikke gør det andet sted – er der fx inkluderet rådgivning, hjælp til hjemmetræning eller andet, der opkvalificerer investeringen?
Holdundervisning eller individuelt forløb
Holdundervisning er oftest en smule billigere end et individuelt tilbud. Du skal du være opmærksom på, at et individuelt tilbud ofte kan være den bedste løsning for børn med ordblindevanskeligheder, idet ordblindheden kan være forskellig fra barn til barn. I et individuelt tilbud kan du forvente, at underviseren justerer og doserer undervisningen meget præcist og har sin fulde opmærksomhed på barnet.
Børn er forskellige. Nogle har stor glæde af at være sammen med andre, der også har læsebesvær – i så fald kan det være fællesskabet, der skaber størst værdi for barnet. Nogle børn har brug for, at der skal være lidt gang i den og at undervisningen fx foregår udendørs eller i større lokaler, mens andre har brug for relationen og det intime rum at lære i.
- Undersøg, hvor og hvordan undervisningen foregår?
- Hvordan ser der ud – er der flere i rummet ad gangen eller sidder barnet uforstyrret?
- Er der rart at være, og hvordan opleves stemningen?
- Passer stedet til mit barns personlighed?
Træf beslutningen på et oplyst grundlag
Det er vigtigt for dit barn, at du føler dig sikker i din beslutning om at købe undervisning. Barnet har brug for at mærke, at du har truffet beslutningen med både hjerte og engagement for selv at kunne investere de kræfter, som det kræver at være i undervisning.
Lyt også til barnet – er der slet ingen lyst lige nu, så vent eventuelt lidt og brug tid på at forberede barnet. Spørg efter et besøg eller en kort snak, hvor barnet er med og kan danne sig et første indtryk af personen, stedet og stemningen.