Lix-tal og let-tal er begge målinger, der bruges til at vurdere teksters læsbarhed og forståelighed. Tallene kan bruges til at tilpasse teksten efter sværhedsgrad til en given målgruppe.
Her får du en introduktion til lix og let og en vejledning til, hvordan du som forælder kan bruge tallene, når du skal finde bøger. Der findes også andre måder at vurdere bøger på, der især egner sig bedre til det lidt ældre barn.
Hvad er let og lix?
Let-tal og lix-tal er ikke vigtige at kende til i detaljer, men det kan være godt at vide, at tallene dækker over måder at kategorisere bøger på i forhold til, hvor let eller svær bogen er at læse. Biblioteker opdeler oftest bøgerne i letlæste for de yngste og letlæste for de lidt ældre eller opdeler i start, begynder og øvet.
Let og lix er meget overordnede pejlemærker og er ikke altid den bedste måde at finde læseegnede bøger på.
Let-tal
Let-tallet (eller læsbarhedstallet) bruges til de letteste bøger. Tallet beregnes ud fra seks faktorer, der handler om antallet af ord, antallet af længere ord, antal ord i den længste sætning, sværhedsgraden af sætningers opbygning, antal sider og støtte i billeder. Jo højere let-tal en bog har, des mere kræver den af læseren.
Lix-tal
Når en bog har et let-tal på 17, bruges ofte i stedet et lixtal til vurdering af bogens sværhedsgrad. Tallet udregnes på baggrund af det gennemsnitlige antal ord pr. helsætning plus procentdelen af lange ord, dvs. ord, der er over seks bogstaver lange. Jo flere ord, sætninger og lange ord bogen indeholder, jo højere er lix-tallet.
De helt lette bøger med laveste lix-tal indeholder ord på bare to bogstaver. Ordene er lydrette, hvilket betyder, at bogen træner barnet i at bruge bogstavernes lyde til at læse ordene.
Grafikken illustrerer den gennemsnitlige læseudvikling i lix og let.
Læsning udvikler sig i trin
Børn lærer at læse i trin. Selvom trinnene overlapper hinanden, så har en almindelig læseudvikling en vis progression, der er nogenlunde ens for alle. Lix-tallet kan guide dig til at øge sværhedsgraden gradvist, så der er overensstemmelse mellem bogens sværhedsgrad og barnets aktuelle udviklingstrin.
Børn har forskellig læseudvikling, og især børn og unge med læsebesvær eller ordblindhed, vil ikke udvikle deres læsning i samme tempo som grafikken. Her kan lix og let ikke bruges.
Bøger til selvstændig læsning stiller større krav
Vær opmærksom på, at den selvstændige stillelæsning stiller større krav til bogens egnethed. For at barnet kan opleve bogen og bevare en god læseforståelse, så skal bogen opfylde nogle krav. Når bøger er svære at læse, vil træningseffekten være dårlig, og barnets motivation og glæde ved læsning daler.